Stichting Stimu-leren

Voor de toekomstige Ingenieurs en technici in de Euregio Maas-Rijn

Aankomende projecten

1. Wie wordt de winnaar van de Stimulusprijs 2024?

Ken je iemand, een organisatie of instelling in de Euregio Maas-Rijn die zich inzet
om de techniek bij de jeugd te promoten? Laat het ons weten vóór 1 september 2024.
                                        Winnaar 2023:

De Stembende, WICO Juniorcampus in Pelt (B)

Onze projecten

EUTech

Voor meer informatie klik op onderstaande button.

Welke school in de Euregio heeft de meest technische klas?

De EUTech (voorheen de Euregional Technology Award) is een innovatie- en techniek -leertraject waarbij jongeren uitgedaagd worden om innovatieve ideeën te bedenken voor alledaagse uitdagingen van maatschappelijke-/wereldthema’s.

Tijdens dit technologie-traject worden de technische kennis en vaardigheden van jongeren op de proef gesteld. Klassen zowel in het basisonderwijs als uit 2 en 3 voortgezet onderwijs uit de hele Euregio worden uitgedaagd om hun innovatieve ideeën voor uitvindingen in te zenden om te strijden voor een plek in de finale.

Stimulusprijs

Techniek is overal en grenzeloos.

Het spelenderwijs aanbieden en ervaren van techniek stimuleert de jeugd om te kiezen voor techniek.

Welke 'stimulator' krijgt de prijs van het jaar 2024?

Prehistorische vuursteenmijn

De prehistorische vuursteenmijn in Rijckholt is het oudste industriële monument in Nederland

De Stichting Stimu-leren ondersteunt de exploitatie van de prehistorische vuursteenmijn bij Rijckholt. In dit oudste industriële monument van Nederland hebben zo'n 6000 jaar geleden de mensen op industriële manier vuursteen gewonnen en hier gereedschappen en werktuigen van gemaakt. Echte ingenieurs uit de prehistorie.

Scheepsmolen op de Maas

Verbinden oude en nieuwe duurzame techniek

Het thema van de scheepsmolen ofwel schipmolen op de Maas is een lopend project met als doel:

- Stimuleren van techniek door oude en nieuwe techniek te verbinden

- Voorbeeld stellen in het kader van duurzaamheid en energietransitie

- Promoten van de Stichting Stimu-leren

- Als bestuur concreet bezig te zijn met techniek (Life Long Learning)

Bakhuis (Bakkes)

Speuren naar oude technieken en materialen

Eind 2020 werd tevens een aanzet gegeven om het oude bakhuis bij bestuurslid Herbert Michon te restaureren.

Doelstelling is te speuren naar oude technieken, moderne restauratiewerkzaamheden resp. oude en nieuwe materialen.