EUTech

Associated Partners

(Co-)Financiers

Mede mogelijk gemaakt door

Voor meer informatie klik op onderstaande button.

Welke school in de Euregio heeft de meest technische klas?

De EUTech (voorheen de Euregional Technology Award) is een innovatie- en techniek -leertraject waarbij jongeren uitgedaagd worden om innovatieve ideeën te bedenken voor alledaagse uitdagingen van maatschappelijke-/wereldthema’s.

Tijdens dit technologie-traject worden de technische kennis en vaardigheden van jongeren op de proef gesteld. Klassen zowel in het basisonderwijs als uit 2 en 3 voortgezet onderwijs uit de hele Euregio worden uitgedaagd om hun innovatieve ideeën voor uitvindingen in te zenden om te strijden voor een plek in de finale.

Hoofddoel van het EUTech project

De economie in de Euregio is sterk afhankelijk van technische georiënteerde bedrijven. Deze zelfde Euregio kampt met een groot tekort aan technisch personeel. Eén van de grote oorzaken van dit tekort is een lage uitstroom van studenten / leerlingen en het vroegtijdig afhaken uit de onderwijsinstellingen. Hiervoor zijn meerdere oorzaken aan te wijzen bv.:

• Techniek is onbekend en onbekend maakt onbemind. Ouders, familie en vriendjes hebben een grote invloed op de studiekeuzes van kinderen.
  • Veel docenten hebben weinig affiniteit / kennis over techniek in het dagelijks leven.
  • De technische vooruitgang in de maatschappij gaat veel sneller dan de aanpassingen binnen de onderwijsinstellingen
  • Technische onderwijsvakken worden vaak als oninteressant ervaren
  • Het techniekonderwijs staat te ver weg van de actualiteit van het bedrijfsleven

De Stichting Stimu-Leren is de Lead Partner in het grensoverschrijdend project (EUTech) dat als doel heeft om de keuze voor techniekgerichte opleidingen en beroepen bij de jeugd te stimuleren. Met Euregionale partners, uit Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Duitsland, worden nieuwe lesmethodes, workshops en tools ontwikkeld; deze kunnen door de docenten op een laagdrempelige manier worden toegepast. De producten worden in de Euregionale competitie “EUTech Award” getest. De testresultaten worden door de partners wetenschappelijk beoordeeld en gepubliceerd. De doelgroepen zijn het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.

Het EUTech project wordt uitgevoerd in het kader van Interreg V-A Euregio Maas-Rijn en mede gefinancierd met een bijdrage van € 633.978 uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Voor meer informatie klik op onderstaande button.

European Regional Development Fund

Winnaars EUTech

De winnaars van editie 2022

De winnaars van editie 2023